Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Γενικές πληροφορίες
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός, είναι μια αξιόπιστη και έγκυρη διαδικασία η οποία περιλαμβάνει: α. τη ψυχολογική διερεύνηση του υποψηφίου (η οποία γίνεται μέσω συνέντευξης και χρήσης κατάλληλων και εξειδικευμένων ερωτηματολογίων) και
β. την πληροφόρηση η οποία καταλαμβάνει μόνο ένα μέρος της όλης διαδικασίας και έπεται της ψυχολογικής διερεύνησης του υποψηφίου.
• Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός,δεν ενημερώνει σχετικά με το επαγγελματικό μέλλον των σχολών. Η κατάσταση στην αγορά εργασίας μεταβάλλεται με ραγδαίους ρυθμούς και είναι αδύνατο να γίνουν προβλέψεις. Κάποια δουλειά που έχει σήμερα επαγγελματική αποκατάσταση κανείς δεν ξέρει αν θα συνεχίσει να την έχει και μετά από 5-8 χρόνια που ο σημερινός ωφελούμενος των τεστ, θα αρχίσει να αναζητά δουλειά και πολύ περισσότερο στα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Ακόμη όμως κι αν το επαγγελματικό μέλλον των σχολών μπορούσε να προβλεφθεί, δεν θα έπρεπε να αποτελεί το βασικό κριτήριο επιλογής. Σε μια δουλειά που δεν του ταιριάζει κάποιος είναι δύσκολο να σταδιοδρομήσει και αν αυτό γίνει θα είναι με μεγάλο ψυχολογικό κόστος. Παρόλα αυτά ο υποψήφιος (-α) ενημερώνεται για τις τρέχουσες συνθήκες της αγορας καθώς και για τις προβλέψεις για τα επόμενα 5 -10 χρόνια.
• Η διαδικασία του επαγγελματικού προσανατολισμού, πρέπει να παραμένει επικεντρωμένη στον έφηβο μετέφηβο και τα ευρήματα να ανακοινώνονται στους γονείς. Στη συνεδρία αυτή οι γονείς μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις και τις πιθανές αντιρρήσεις τους αλλά η τελική επιλογή ανήκει στον έφηβο, όπως και η ευθύνη που τη συνοδεύει. Στην περίπτωση ενηλίκου ωφελούμενου η κοινοποίηση των ευρημάτων αφορά τον ίδιον.
• Ο Ε.Π. δεν στηρίζεται στην επίδοση του υποψηφίου στα σχολικά μαθήματα, αν και αυτή λαμβάνεται υπόψην, δηλαδή δεν είναι δεκτή η άκαμπτη άποψη «είσαι κακός μαθητής, δεν είναι αυτή σχολή για σένα». Οι σχολικές δεξιότητες μιας δεδομένη χρονικής περιόδου δεν χαρακτηρίζουν το άτομο διά βίου. Αν βρεθούν οι σπουδές που του ταιριάζουν και ο μαθητής διαμορφώσει ισχυρό κίνητρο, μπορεί να μελετήσει και να αναπληρώσει τις ελλείψεις του στο επίπεδο που χρειάζεται για να ανταποκριθεί στις πανελλήνιες εξετάσεις. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση που το κίνητρο διαμορφώνεται αργά, έτσι ώστε να μην υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να καλυφθούν οι ελλείψεις που μπορεί να έχουν συσσωρευτεί. Και σ’ αυτή την περίπτωση όμως, κανείς δεν μπορεί να ξέρει το επίπεδο των δεξιοτήτων που μπορεί να φτάσει σε κάποιον τομέα στο μέλλον ο σημερινός μαθητής, όταν δεν θα πιέζεται από τους στόχους και τους χρόνους των πανελληνίων εξετάσεων.
• Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός, δεν ασχολείται με το «κύρος» και το «όνομα» της σχολής και τη βαθμολογική κατανομή που τα συνοδεύει. Δεν ακολουθεί στερεοτυπικές απόψεις και δεν χαρακτηρίζει τις σχολές. Η οποιαδήποτε ανώτερη ή ανώτατη σχολή που ταιριάζει σε ένα νέο μπορεί να του δώσει μια καλή βάση γνώσεων και δεξιοτήτων. Εξαρτάται πλέον από τον ίδιο το κατά πόσο θα τις διευρύνει και θα τις αξιοποιήσει επαγγελματικά και η βέλτιστη αξιοποίηση γίνεται μόνο αν οι σπουδές του ταιριάζουν, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό.
- Στους ενήλικους ωφελούμενους απο την διαδικασία, ο επαγγελματικός προσανατολισμός εστιάζει στον εντοπισμό ικανοτήτων, δεξιοτήτων και κλίσεων που ενυπάρχουν. Εδώ υπάρχει η ειδική απαίτηση του σχεδιασμού ενεργειών έτσι ώστε να αξιοποιηθούν τα ήδη υπάρχοντα επιτεύγματα του ενηλίκου και να λειτουργήσουν ως στάδια ανάμεσα σε αυτό το σημείο που βρίσκονται και στο σημείο που είναι ο στόχος τους μέσα απο την χάραξη κύριων και δευτερευόντων διαδρομών.