ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;

Η προσέγγιση αναπτύχθηκε από τον Aaron T. Beck, στις αρχές του 1960.

Είναι μια δομημένη, βραχεία και προσανατολισμένη στο παρόν ψυχοθεραπεία, η οποία εστιάζει στον δυσλειτουργικό τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του ατόμου. Σύμφωνα με αυτή την προσέγγιση το άτομο δυσλειτουργεί, διότι ο τρόπος που ερμηνεύει τόσο την εσωτερική του όσο και την εξωτερική του πραγματικότητα (αυτή που τον περιβάλλει) είναι δυσλειτουργικός.

Το γνωστικό μοντέλο (όπως σκέφτομαι – έτσι νιώθω και έτσι συμπεριφέρομαι) προτείνει, ότι οι διαστρεβλωμένες ή δυσλειτουργικές σκέψεις είναι κοινές σε όλα τα ψυχολογικά προβλήματα.

Χαρακτηριστικά αυτής της ψυχοθεραπείας:

  • Βασίζεται στο διαρκές, εξελισσόμενο τρόπο κατανόησης του θεραπευόμενου και των προβλημάτων του.
  • Δίνει έμφαση στην συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή και των δύο: θεραπευτή και θεραπευόμενου. Για τον λόγο αυτό δίνονται ασκήσεις σε κάθε συνεδρία αφού φροντίζει ο θεραπευτής να είναι ξεκάθαρος ο στόχος υλοποίησης της κάθε μίας και τα οφέλη που θα προκύψουν από αυτή στην πρόοδο της θεραπείας..
  • Είναι προσανατολισμένη σε ΣΤΟΧΟΥΣ και επικεντρώνεται σε προβλήματα.
  • Ο θεραπευτής είναι σύμμαχος (και όχι γονέας ή κηδεμόνας). Η σχέση μαζί του έχει συναισθηματική κατανόηση, φροντίδα, ενδιαφέρον, ζεστασιά, ακρόαση, ανατροφοδότηση, ισότητα, σεβασμό.
  • Στη γνωστική θεραπεία, γίνεται αποεκπαίδευση (=το άτομο ξεμαθαίνει, δυσλειτουργικούς τρόπους σκέψεις και συμπεριφοράς) και συγχρόνως επανεκπαίδευση (=το άτομο μαθαίνει να ΕΠΑΝΑΞΙΟΛΟΓΕΙ τις πεποιθήσεις του, να τις διερευνά για την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους)
  • Δίνεται έμφαση στην πρόληψη των υποτροπών.
  • Επιδιώκεται η αυτονομία του θεραπευόμενου.
  • Η γνωσιακή θεραπεία είναι χρονικά περιορισμένη και αφορά ένα συγκεκριμένο αριθμό συνεδριών. Μαζί με τον θεραπευόμενο, προσδιορίζονται οι στόχοι της θεραπείας, ο «τελικός προορισμός» για να αξιολογηθεί με αυτό τον τρόπο και η επιτυχία της συνεργασίας.
  • Η γνωσιακή θεραπεία αγαπά την Μαιευτική ή Σωκρατική μέθοδο: μια διαδικασία καθοδηγούμενης ανακάλυψης του θεραπευτή για το θεραπευόμενο.
  • Εστιάζει στο παρόν, εκπαιδεύοντας τον θεραπευόμενο να αναλαμβάνει την ευθύνη του στο τώρα, δίχως διαρκείς αναμοχλεύσεις της παιδικής ηλικίας του. Ετσι τελικά το άτομο εξελίσσεται και προχωρά στην ενηλικιότητα.